Het spel van licht en donker

Synopsis

Rond 1630 is Rembrandt een aankomend schilder in Leiden. Hij deelt zijn atelier met het grote talent Jan Lievens. Hoewel ze concurrenten zijn, raken ze toch bevriend. Op een goed moment zitten ze in de kroeg met de haveloze Leidenaar Aris, een oude vriend van Rembrandt. Ook de steenrijke student Marten voegt zich bij hen.

De vier zullen elkaar nooit meer zo tegenkomen: Jan verkast naar Engeland, Marten hult zich in stilzwijgen, Rembrandt gaat abrupt in Amsterdam werken - en Aris krijgt de doodstraf. Wat is er voorgevallen?

Het spel tussen licht en donker is goed geresearched en zo levendig geschreven dat je als lezer wordt ondergedompeld in het leven van de jonge Rembrandt.

 

Quotes

'Bijna een schelmenroman' 'Vindingrijke plot'
NRC

'Om alvast een beetje op te warmen voor dat Rembrandtjaar is Het spel van licht en donkerbeslist een aanrader. Sowieso Rozemonds sterkste roman tot nog toe leest soepel weg, met hier en daar trekjes van een thriller.'
De Telegraaf

'Dit maakt Het spel van licht een donker tot een prettig leesbare historische roman, die het je niet moeilijk maakt
je voor even in Rembrandts wereld te wanen.'
Boekenkrant

‘Wat mij intrigeert, is zijn fascinatie met de zelfkant.’
interview in Trouw

'Rembrandt naar Amsterdam verjaagd'
Het Parool

'Rembrandt kende de mores van de straat'
interview Noord-Hollands Dagblad

'Een meesterlijk boek dat geen moment verveelt en de lezer midden in de zeventiende eeuw plaatst. Als ooggetuige.'
Geschiedenis.nl

'Het spel van licht en donker leest lekker vlot weg en je hebt geen enkele moeite je voor te stellen dat de beschreven gebeurtenissen echt gebeurd zouden kunnen zijn.'
Pressreader

'Ik ben zeer onder de indruk van deze historische roman. De schrijver weet, op een levendige en realistische manier, je mee te nemen naar het leven in Nederland in de 17e eeuw.'
Buitenhetboekje

'Bijzonder levensecht verteld. Je waant je in een andere tijd en wereld!'
Shyama in Boekenland

'Rozemond zet met dit boek een mooi portret van Rembrandt neer. De omschrijvingen van de oude straten en de kunstwerken zijn gedetailleerd als een schilderij uit de zeventiende eeuw waardoor zowel de liefhebbers van kunst als van de Gouden Eeuw zullen genieten van Het spel van licht en donker.'
Hoofdstuk 12

'Het is mooi hoe Rozemond de kwetsbaarheid van de schilder laat zien'
Chicklit

'Als je als lezer de afbeeldingen van de schilderijen opzoekt en leest wat Rozemond door de ogen van Rembrandt ziet krijg je steeds meer zicht op de ontwikkeling van Rembrandts ideeėn en zijn kunstenaarschap.'
Hebban

'Rembrandt ging nooit echt voor mij leven, deze roman bracht hier verandering in.'
Sandraleest.nl

'Er zijn maar weinige historische romans die bereiken wat Matthias Rozemond neerzet. Het Spel van Licht en Donker (2018) is een fantastische geschiedenisles over Nederlands beroemdste schilder'
Bookandmacchiatos.com

'Het (kunst)historische feitenmateriaal is op een intelligente manier vermengd met fictie. Het resultaat komt door de vaardige pen van de auteur zeer authentiek over.'
Hofwijck.nl

'Het spel van licht en donker is goed geresearcht en zo levendig geschreven dat je als lezer wordt ondergedompeld in het leven van de jonge Rembrandt.'
Goodreads.com

Spannend verhaal, leest vlot, zorgvuldig taalgebruik en is tegelijk toegankelijk.
Bol.com

'Een goed geschreven historische roman over een interessant onderwerp.'
Boekenmening

 

Welke schilderijen komen voor in Het spel van licht en donker?

p. 45-46 vijf schilderijen over de zintuigen (Rembrandt, ca. 1624)
p. 53 Kindermoord te Betlehem (Rubens, ca.1610)
p. 55-56 Historieschilderij met koning Tullus (Rembrandt, 1626)
p. 59-61 Stilleven met boeken (Lievens, 1627-28)
p. 62-63 Jongen met fakkel (Lievens, 1625)
p. 65-66 De gelijkenis van de oude dwaas of De geldwisselaar (Rembrandt, 1627)
p. 87-88, 106 Judas geeft de zilveren penningen terug (Rembrandt, 1629)
p. 92-93 Portret van Constantijn Huygens (Lievens, 1628-29)
p. 92-93 Portret van de Oosterling (Lievens, ca. 1628)
p. 98 David met het hoofd van Goliath (Caravaggio, 1605-10)
p. 110 Zelfportret met gevederde baret (Rembrandt, 1629)
p. 133-134, 191 Portret van een jongeman/zelfportret (Lievens, ca. 1631)
p.161 Andromeda (Rembrandt, ca. 1631)
p. 163 Het laatste oordeel (Lucas van Leyden, 1527)
p. 219 – 220, 235 lezende oude vrouw, profetes Anna (Rembrandt, 1631)
p. 278, 283, 297-299, 301-302 Portret van Nicolaes Ruts (Rembrandt, 1631)
p. 313, 328-329, 331 Portret van Marten Looten (Rembrandt, 1632)
p. 328-354 De anatomische les van professor Tulp (Rembrandt, 1632)
p. 363-364 Tekening van Jan Lievens aan het werk (Rembrandt, 1631)